Spy vs Spy
Overview
Tänk er en ny version av ”Spy vs. Spy”.
En 2D vy uppifrån med ett hus av gångar väggar. Jag tänker mig att man bara kan gå på hela rutor (lite som schack), men att man ändå går i realtid. Man kan bara se det man borde kunna se dvs. man kan inte se genom väggar. Så endast den del av huset som man ”ser” är upplyst när man går omkring. Två spelare startar på två olika platser i huset. Man spelar mot varandra över LAN/internet.
Målet är som det brukar dvs. att överleva längre än sin motståndare. Till sin hjälp har man olika verktyg som man kan använda för att förgöra sin motståndare. Några exempel.
- Klister på golvet – som gör att du går långsammare under en period
- Såpa på golvet – som gör att du glider iväg en bit i samma riktning som du kom in
- Virtuell vägg – du kan sätta upp en vägg som du kan se igenom, men inte din motstådare. Kan tex. användas för att dölja gångar från din motsåndare.
- Rullande klot – ett klot som rullar i en riktning tills den stöter på en vägg
- Guiding missile – en missil som följer levande materia en viss tid
- Mörker – Släcker ljuset i en del av huset så att din motståndare inte kan se något om dom inte har mörker seende glasögon
- Trampmina
- Superficklampa – Som avslöjar fällor på ett tydligare sätt i din närhet
- Klassisk pistol som du kan skjuta din motståndare med
- Klassisk kniv som du kan hugga ihjäl din motståndare med
- Spanar robot a la Prometius
- Teleporter
Hur man får spelarna att röra på sig.
- Livskraft får man från senaste innehavda rutor
- Mana används för att sätta fällor
- Livskraft sjunker med tiden
- Uppdrag a la Risk. Kanske att ta sig ur huset.
- Fällor kan vara mest synliga från början
Du vinner alltså genom en avvägning av att besitta rutor sätta upp fällor.
Jag tror faktiskt att detta skulle kunna bli ett riktigt kul spel (Anders, kommersiellt kul vet jag inte men kul).
Lite en kombination av moderna kortspel, schack, action, labyrintspel och strategi.